fredag 8 april 2011

Goda grannar

Här är ett gulligt ögonblick filmat av vår granne Angie. (Klicka på länken!) Ni som är på Facebook har redan sett det. Nova är mycket förtjust i Brandon och han i henne. 
Novas skrattkalas med nya kompisen  
Vi umgås en hel del med den här familjen. Det är ett stort lyft för mig att ha någon att umgås med på dagarna. Hon är hemmafru liksom jag, samma ålder (både vi och barnen) hon är en mycket social och trevlig människa, precis vad jag behövde! Vi umgås även mer med andra grannar när kvällarna har börjat bli ljummare. Man samlas nere vid poolen, grillar , dricker öl (inte jag dock...) och umgås.
Neo och Preston leker i stort sett varje dag från det att skolan slutar tills det är dags att gå till sängs. Den finns även en till grannpojke som Neo leker med ibland. Han heter Xavier och är 6 år.
Neo, Xavier och Preston
 På dagis har Neo och de andra flyttat upp en klass till förberedelseklass inför Kindergarten. Jag vet inte om jag skrivit det förut. I höst börjar de som är födda 2006 kindergarten, men bara de som är födda fram till den 2:a december. Neo är alltså född en dag försent. Han skulle dock få börja från dagen då han fyller fem om vi ansökte om detta. Kindergarten är gratis till skillnad från den svindyra förskolan. Men vi har tänkt behålla honom i förskolan trots detta. Eftersom det ändå bara handlar om ett halvår han skulle hinna gå i Kindergarten så känns det som både tryggare och mer praktiskt att ha kvar honom där han är nu och där vi vet att han trivs.

Neo och Nova leker tåg.
Nova har börjat bli mycket mer rörlig än tidigare. Hon hasar sig fram på rumpan i en väldans fart. Hon försöker ställa sig upp mot möbler, men kommer bara upp på knä än så länge. Hon går utefter möbler utan problem och försöker även släppa taget för att hålla balansen själv. Några sekunder brukar hon kunna stå utan att hålla i sig innan hon sätter sig på rumpan. 
Hon har tyvärr blivit överkänslig mot mjölk efter antibiotikakuren hon åt för en dryg månad sedan. Nu äter hon sojaersättning istället. Tyvärr har jag börjat bli orolig att hon håller på att utveckla även överkänslighet mot sojan. Igår fick hon smaka några bitar tofui en koreansk soppa (baserat på soja). Efter bara några minuter fick hon kraftiga röda märken runt munnen. Det såg ut som att hon gnuggat sig runt munnen med röd färg, det verkade också klia.  Jag tog en bild när det röda var på väg att försvinna, så det syns bara lite. Innan var det kraftig röda utslag.  Efter en halvtimme ungefär fick hon diarrée. Utslagen var helt borta efter en timme.
 Den här fina solnedgången fick vi njuta av från våran balkong för ett par kvällar sedan, färgerna på himlen påminde mig om de vackra svenska sommarkvällarna :-)

5 kommentarer:

  1. Jag blir så glad att ni har fått så bra grannar:)! Så bra för Neo som har så mycket energi att det finns 2 lek kompisar på hemmaplan.

    Duktig Nova är! Tänk vad mycket som har hänt sen ni for:).
    Melina började krypa för några dagar sedan, hon reser sig också upp på knä. Men hon står ganska ostadigt och på tå, så det dröjjer nog innan hon går, men det är nog lika bra kanske:).

    Tråkigt att Nova blivit överkänslig mot mjölk. Hoppas det växer bort som det gjorde på mig (jag fick ju också problemen efter antibiotika).
    Hoppas verkligen inte att hon är överkänslig mot soyan.

    Kramar/Lena och Melina

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att få höra hur Melina utvecklas Lena!! Jag var in på din blogg senast igår,men du måste ta dig i kragen och uppdatera lite oftare! Jag har gott hopp om Novas överkänslighet ska växa bort eftersom det gjorde det för dig:-)

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att ni hittat trevliga människor att umgås med, sånt gör faktiskt livet mycket roligare, framförallt om man har tid att umgås vilket ni har :)
    Vi hade en skööön vecka på Teneriffa. Riktigt relaxing! Negin var på Bamseklubb två timmar om dan, gubben passade på att gymträna & jag låg mest i solstolen & läste & tjuvlyssnade på andra familjer ;)
    Vi hyrde bil ett par dagar för att se lite mer av ön & det var verkligen värt varenda krona. Vilken vacker natur det var! Häftiga berg med pinjeskogar blandat med palmer, blommor & kaktusar, så det kändes som man åkte in i en sagovärld...

    Vi tänker på er!
    Hoppas lilla Nova inte fortsätter reagera på sojan & mjölken!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hörru! Gnäll inte på Lena att hon måste ta sej i kragen för att uppdatera bloggen oftare när du själv inte uppdaterat sedan fredagen den 8:e april ;)

    Vi tänker på er & glad påsk!
    Kram
    /familjen Jakobsson

    SvaraRadera
  5. Jag vet Anna, riktigt dålig på att uppdatera blev jag helt plötsligt. Men nu är det ett inlägg på G! Vad underbart med Teneriffa precis så ska en semester vara (sol, bad och slappa! Brorsan åker precis idag till Side. Det väcker gamla minnen av en inte fullt så avslappnande resa ;-)

    SvaraRadera