måndag 9 maj 2011

New York

Vi hade en underbar och händelserik vecka i New York. Flygresan dit som tar runt 5-6 timmar fick mig att inse det omöjliga med att resa själv med två livliga barn. Nu var vi ju två om ansvaret och det blev ändå svettigt kan jag lova. Nova är inte längre en liten lätthanterlig docka. Med ökat rörlighet har hon utvecklat både en stark egen vilja och omättlig upptäckarlust. Jag är så grymt imponerad av storasyster Maria som flera gånger själv flugit till Milano med 3 barn i släptåg.

Väl på plats bodde vi på ett mysigt hotell Affinnia Shelburne med ett bra läge på Manhattan, gångavstånd till det mesta.
Hotellets tak hade en fantastisk utsikt över bland annat Empire State Building.

Som vanligt när vi är ute och rester så var det ett fullspäckat schema. Vi hann under våra 8 dagar med de största sevärdheterna. Av dessa dagar så var Peyman på en jobbrelaterad mässa under 3 dagar, då fick jag och barnen roa oss själva. Som tur var hade vi med oss vår "långtradarvagn" där även Neo har ett säte att sitta på. 

Så vad gjorde vi i "The Big Apple"?
  • Rockefeller center med en tur upp i skyskrapan"Top of the Rock", 70 våningar upp (260 m)
Påskplantering utanför Rockafeller center.
Skridskobana i vårvärmen.


Utsikten
  • Central park   



  • Ground Zero -  WTC memorial under uppbyggnad och Minnesmuseum från 11:e september


  • FN-huset. Vi lyckades dessutom stå och vänta på hissen då FN:s generalsekreterare Ban Ki Mon kom och skulle åka (vi fick vänta :-)) Så nära honom är det inte många som kommer. Peyman tog upp kameran, men en polis stoppade honom från att föreviga ögonblicket...


  • Times Square


  • Naturhistoriska museet med dinousarier och andra spännande urtidsdjur.

En mammut

  • Bodies Exhibition. Läskig utställning,riktiga bevarade kroppar. Intressant om man gillar biologi.
  • Frihetsgudinnan


  • Empire State Building där vi passade på att fastna i hissen på 86:e våningen!!! 15 minuter satt vi fast, 10 personer på en alldeles för liten yta, varmt och syrebrist. Jag var skräckslagen, händerna domnade och pulsen rusade och jag  inbillade mig alla möjliga katastrofer innan de slutligen hjälpte oss ur hissen...

Dålig bild då kameran inte fixar nattbilder, men den ger ändå en uppfattning om hur sjukt högt upp man befinner sig...
  • Central park Zoo

Ovanligt snygg sköldpadda!


  • Battery park



  • China town
  • Brooklyn Bridge
  • Central station
  • Wall street


  • Bonus-Hattparaden på femte avenyn på påskdagen, en årlig tradition




Den sötaste deltagaren på årets hattparad!
  •  Seaport Marketplace

Några roliga butiker hann vi även besöka... Världens kanske största Legoaffär, En gigantisk Toys R'us där Neo passade på att åka i pariserhjulet som rymdes mitt i butiken och slutligen American girl, En dockbutik i 3 våningar med både frisörsalong, fotostudio, cafe och läkarmottagning dit du kunde ta din docka...
Förutom alla turistiga attraktioner så passade jag på att besöka min arbetskamrat David ifrån Umeå som under 2 år jobbar som kantor åt svenska kyrkan i New york.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad ni hann med mycket!! jag hann inte ens med hälften på min NY vecka :D, men Empire state hann jag med, hade däremot aldrig överlevt skräcken av att fastna i de små hissarna :(, men utsikten däruppe är ju nästan värd det?!
    Jag lovar att det inte är att rekommendera att resa själv med 3 barn...så jag förstår att du är imponerad ;D
    Stor KRAM till er alla <3

    SvaraRadera
  2. Ni ligger då inte på den lata sidan! Vad roligt att ni hann med så mycket:)) Er vill jag mer än gärna resa med för då lär jag upptäcka så mycket som bara möjligt av en stad:))
    Tråkigt att ni fastnade i hissen. Har varit med om detta 2ggr, varav senaste gången med Ava i 35min (!!!). Sådant kan man got vara utan. Jag känner med dig...fy vad jag ryser.
    Hoppas att du hann med lite shopping också:))
    Hälsa gubben din och pussa barnen från mig. Kram på dig:))

    SvaraRadera