onsdag 26 januari 2011

Barnen



Senaste veckorna har vi varit ute vid poolen mest varje dag. Så pass att Neo inte längre tycker att det är så märkvärdigt. Han har till och med tackat nej till att gå till poolen ibland. Det han allra helst vill göra är att leka med mig! Han vill leka roll-lekar. Att vi är rollfigurerna i katten Gustaf, Toy-Story eller Musse-Piggs klubbhus hör till favoriterna. Han ritar och färglägger även VÄLDIGT mycket och har utvecklats otroligt på bara några månader. Han har sån fantasi då han ritar så det är alltid lika spännande att se hans bilder. Och nu när jag redan skryter så måste jag berätta att han kan alla bokstäver i alfabetet :-)

Jag hade verkligen hoppats att han skulle kunna mer engelska vid det här laget. Alltså, han kan ju massor av ord och hälsningsfraser. "Oh, my goodness!!!" säger han ofta, sötisen. Han börjar alltid hälsa på och prata med folk i köer också, så han vill verkligen träna engelska.  Men med tanke på hur avancerad hans svenska är så lär det dröja innan han kan vara med i lekarna på dagis på samma nivå som de andra barnen. Speciellt i roll-lekar som är populärt i hans ålder... Han har själv sagt att han gärna vill gå fler dagar i veckan på förskolan. Det skulle nog hjälpa språket en hel del på traven. Han har i allafall fått en inbjudan till ett kalas för en av de andra pojkarna i klassen. Det gjorde honom överväldigad av glädje. Jag har lagt in en liten videosnutt som jag filmade med mobilen på Neos förskola. Nu när jag har lärt mig tekniken så kommer fler såna inslag, lovar!


Nova växer och frodas. Nu har hon hunnit vara till doktorn för inskrivning, vägning och mätning. Hon vägde 8 kg och var 69 cm lång. En hel del har hon vuxit sedan vi kom hit. Hon har även börjat jollra mer. Speciellt när hon är nyvaken och ligger kvar i sängen så sägger hon "Baba"och andra gulliga ljud.

Jag har börjat fundera över hemresan nästa sommar. Vi har en biljett bokad till 11:e juli. Min plan är att jag och barnen stannar i Sverige längre än Peyman och åker tillbaka hit någon gång i September. Då hinner Neo och Nova träffa alla sina kusiner :-)
Tänk vad praktiskt det vore om någon passade på att följa mig tillbaka då... Andreas??!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar