torsdag 11 november 2010

Idag har vi varit med Neo till läkaren för att han behövde göra hälsokoll för att få börja förskolan. Som vanligt ett lastbilslass med byråkratiska formulär som skulle fyllas i... Han fick dessutom tre sprutor den lille professorn. De har fler "obligatoriska" vaccin än i Sverige och dessa krävdes också för att få börja förskola. Nu är han vaccinerad mot vattkoppor och två andra som han redan hade innan, men här får de fler doser och tidigare. Nästan 2000 kr gick det kalaset loss på. Försäkringen täcker inte det som kallas "wellness" första 12 månaderna. I morgon ska han till ögonläkare för att se hur han ska behandlas här, mycket troligt att det blir lapp för ögat (och några tusen till fattigare i plånboken... "pre existing conditions")

Jag har även lyckats att köra bil för första gången sedan vi kom hit. Jag var inte alls sugen men (gissa vem?) tvingade mig in bakom ratten. Det är ju automat och borde vara lättare, men jag är så van vid växellåda att det känns som att jag har noll koll. Det blev inte bättre då bland det första som hände var att jag nästan frontalkrockade med en annan i den gula mittenfilen som används för att ta sig ut på mer trafikerade gator, precis när jag svängde ut från mitt håll svängde den bilden in i mittenfilen från motsatt håll. Peyman tycker att de har så genomtänkt vägsystem här, men det där kändes inte så genomtänkt kan jag tycka. (Tror inte att jag gjorde någon fel...)

Jag försöker lära mig att uppdatera bloggen via mobilen eftersom jag tar mest bilder med den. Jag har fattat hur jag ska göra inlägg däremot inte hur jag får in bilder. De inlägg jag skriver med mobilen blir utan ÅÄÖ, och betydligt kortare än detta :-)

Godnatt (eller kanske God morgon för er del!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar